Mačka

Pop kultura: Helo Kiti dobija svoj voz – priča o globalnom fenomenu

06.09.2018. 09:19

Rođena nakon što je kompanija „Sanrio” šezdesetih godina prošlog veka shvatila da se gumene sandale bolje prodaju kada su na njima oslikani “slatki” motivi, Helo Kiti je postala globalni fenomen “težak” osam milijardi dolara godišnje. Ova ikonska japanska maca (iako neki tvrde da Helo Kiti zapravo i nije maca) ne prestaje da osvaja svet – od odeće i igračaka do, sada, sopstvenog tematskog voza u Japanu.


Helo Kiti dobija voz – tematski park na šinama

Ako spadate u one koji ne mogu da odole kada vide dražesnu Helo Kiti na odeći, igračkama, školskom priboru ili u crtaćima, obradovaće vas vest da su Japanci odlučili da odu korak dalje. Omiljena japanska maca dobiće i svoj – voz. I to ne bilo koji.

Ovih dana trebalo bi da se u Japanu u redovan saobraćaj uključe dva superbrza voza koji predstavljaju pravi tematski park na šinama posvećen Helo Kiti. Ova vest uzbuđuje ljubitelje širom sveta, posebno one fascirane japanskim mačkama i kulturom.


Oživljavanje železnice

Ideja je rođena u kompaniji „West Japan Railway Co. Ltd”, koja na taj način želi da oživi železnički saobraćaj u zapadnom Japanu. Oni su u kostim Helo Kiti “presvukli” dva shinkansen metak-voza serije 500, koji se kreću brzinom od 300 kilometara na sat.

Šta čeka putnike?

  • Spolja će voz krasiti prepoznatljiva roze mašna Helo Kiti

  • Iznutra će sve biti u znaku popularne japanske junakinje i dizajnerske ikone

  • Postavljena je foto-kabina sa likom Helo Kiti za sve zavisnike od Instagrama

  • Kada se voz približava stanici, umesto uobičajenog shinkansen džingla, čuće se muzička tema iz crtanog filma “Helo Kiti”

Ovakve kreativne inicijative pokazuju koliko je japanska pop kultura bogata i raznovrsna, slično onome kako su zanimljive činjenice o mačkama neprestano nas iznova fascinirale.


Planetarni brend

Iako bi nekima ovakav potez mogao da deluje neobično, voz posvećen Helo Kiti zapravo ne iznenađuje toliko kada se uzme u obzir činjenica da je reč o jednom od najprepoznatljivijih japanskih brendova u svetu. A ako tome dodate fasciniranost kavai kulturom u Japanu (reč kavai se najpribližnije može prevesti kao “slatkoća”), sve postaje mnogo jasnije.


Maca učenica – poreklo Helo Kiti

Lik Helo Kiti osmislila je dizajnerka Juko Šimicu za kompaniju „Sanrio”. Ona je zamišljena kao učenica trećeg razreda koja živi kraj Londona. Britansku nacionalnost ova maca je dobila jer je u vreme njenog nastanka ta zemlja bila veoma popularna u Japanu.

Nedavno, „Sanrio” je objavio da je rođendan Helo Kiti 1. novembra. Prepoznatljiva je po crvenoj mašni i, bar naizgled, odsustvu usta – što je postalo njena zaštitna osobina.


Istorija nastanka – od sandalja do globalnog brenda

Nastala je 1974. godine, a popularnost van Japana, posebno u SAD, počela je da stiče dve godine kasnije. Rođena je nakon što je kompanija „Sanrio” šezdesetih godina prošlog veka shvatila da se gumene sandale bolje prodaju kada su na njima oslikani “slatki” motivi.

Zato su unajmili Juko Šimicu, koja je dobila zadatak da osmisli baš takve likove koji bi pospešili prodaju „Sanriovih” proizvoda. Malo ko je u tom trenutku mogao da predvidi da će nastati lik koji će promeniti industriju karaktera i marketinga.


Vredi milijarde – ekonomski fenomen

Teško da je, u tom trenutku, bilo ko mogao da predvidi zvezdani uspon Helo Kiti. Do 2014. godine postala je globalni marketinški fenomen “težak” osam milijardi dolara godišnje. Iako je osmišljena kao brend za devojčice, Helo Kiti je danas podjednako popularna i kod odraslih.

Njen uspeh pokazuje moć dobrog brendiranja, emotivne povezanosti i prepoznatljivog dizajna – principi koji se mogu primeniti i u drugim oblastima, uključujući brendiranje različitih rasa mačaka.


Helo Kiti u pop kulturi

Do danas, Helo Kiti je dobila:

  • Dva tematska parka u Japanu

  • Nekoliko TV serija u kojima je glavni lik

  • Video-igre

  • Nekoliko muzičkih albuma

  • Pesmu pevačice Avril Lavinj pod istim imenom

  • Planiranu premijeru dugometražnog filma za sledeću godinu

Popularnost Helo Kiti u svetu zabave podseca na način na koji najglasnije rase mačaka privlače pažnju – neprestano se oglašavajući i ostajući u centru pažnje.


Kazna za policajce – neobičan fenomen

Pre nekoliko godina, šef policije u Bangkoku osmislio je originalan način da kazni policajce u svom gradu koji se ne drže pravila. Sve koji naprave manje prekršaje, poput kašnjenja na posao ili nepropisnog parkiranja, on je primoravao da oko ruke nose rozu traku sa likom Helo Kiti.

Ova kazna je bila toliko sramotna za oštre policajce da je pokazala veliku efikasnost – nitko nije želeo da bude viđen sa “slatkim” simbolom na ruci. Ironično, ono što je trebalo da bude “slatkast” simbol postalo je sredstvo discipline.


Kavai kultura – fasciniranost slatkoćom

Izraz kavai kultura odnosi se na fasciniranost šarmantnim i detinjastim stvarima koja je veoma raširena u Japanu i tamošnjoj pop kulturi. Helo Kiti je verovatno najpoznatiji i najreprezentativniji proizvod ove kulture, ali ona uključuje i mnoge druge elemente, likove i brendove.

Kavai podrazumeva:

  • Poseban “preslatki” rukopis

  • Neke žanrove mangi i animea

  • Stil oblačenja koji uključuje gomilu mašnica

  • Roze detalje i dečje plišane igračke

  • Izražavanje nežnosti i nevinosti

Ova kultura je toliko uticajna da je oblikovala ne samo japansku pop kulturu, već i globalnu percepciju japanskog dizajna i estetike. Slično tome, japanske rase mačaka imaju svoje jedinstveno mesto u srcu ljubitelja širom sveta.


Zašto Helo Kiti nema usta?

Jedan od najpoznatijih elemenata dizajna Helo Kiti je odsustvo usta. Dizajnerka Juko Šimicu je to namerno učinila sa idejom da Helo Kiti može izraziti bilo koju emociju, zavisno od toga kako se gledalac oseća.

Bez usta, Helo Kiti ne govori ni jednim jezikom, što je čini univerzalnim karakterom koji može komunicirati sa svima – bez obzira na kulturu, jezik ili uzrast. Ova genijalna odluka omogućila je da lik bude emotivno neutralan, ali istovremeno svestran.


Zašto je Helo Kiti toliko popularna?

Postoji nekoliko razloga za globalnu popularnost Helo Kiti:

Jednostavan i prepoznatljiv dizajn: Nije previše detaljna – lako se pamti i reprodukuje

Emotivna neutralnost: Odsustvo usta omogućava projekciju ličnih emocija

Širok spektar proizvoda: Od školskog pribora do luksuznih kolaboracija

Nostalgija: Generacije su odrastale sa Helo Kiti, što stvara emotivnu vezu

Univerzalnost: Prilagodljiva svim kulturama i uzrastima


Zaključak

Helo Kiti je daleko više od crtane mačke – ona je kulturni fenomen, marketinški majstor i simbol kavai pokreta koji je obeležio više generacija širom sveta. Od skromnog početka na gumenim sandalama do tematskog voza koji juri brzinom od 300 km/h, njen put pokazuje snagu dobrog dizajna, emotivne povezanosti i univerzalnog privlačnosti.

Dok voz Helo Kiti počinje svoju avanturu kroz Japan, milioni fanova širom sveta nastavljaju da prate i vole ovaj ikonični lik – dokaz da jednostavnost, slatkoća i emotivna rezonanca mogu stvoriti nešto zaista besmrtno.

Ako vas fasciniraju japanska kultura i mačke, pročitajte više o mački Tama – boginja Japana ili istražite različite rase mačaka koje osvajaju srca ljubitelja širom planete.