Toliko ga je voleo da mu je naslikao čak i tanjir! Na njemu je mali jazavičar izuzetno dugačkog, kobasičastog tela, ispod kog je pisalo “pour Lump” (za Lumpa). Ispod toga navedeno je mesto nastanka – Kan, datum 19. april 1957. i umetnikov potpis. Na sačuvanim crno-belim fotografijama vidi se kako slavni slikar Pablo Pikaso drži Lumpa u krilu, za postavljenim trpezarijskim stolom, dok ovaj jede iz svog “umetničkog” tanjira, a sa smeškom ih posmatra tadašnja Pikasova partnerka, kasnije supruga – Žaklin Rok.
Piše: Djole dog
Lump se našao i na umetnikovim slikama i crtežima, od kojih je jedan od poznatijih “Portret Lump”. Dobio je važnu rolu i na Pikasovim varijacijama Velaskezovog čuvenog platna “Male plemkinje” (Las Meninas). Na originalu, u prednjem planu, naslikan je mastif, a u Pikasovoj verziji on je zamenjen jazavičarem. Između 17. avgusta i 30. decembra 1957. godine, slavni Španac naslikao je 44 verzije “Malih plemkinja”, od kojih se Lump pojavljuje na 15.
Simpatična “kobasica” prvo je pripadala slikarevom prijatelju, američkom ratnom fotografu Dejvidu Daglasu Dankanu, autoru knjige “Lump: Pas koji je pojeo Pikasa”. Prijateljstvo dvojice umetnika trajalo je bezmalo dve decenije, od 1956. do umetnikove smrti 1973. godine, a čuveni fotograf izdao je osam svezaka fotografija koje prikazuju Pikasov privatni život, u intimi doma. Poslednja je upravo o našem jazavčaru i sadrži 89 snimaka – svedočanstava o velikoj ljubavi.
Prvi Lumpov vlasnik bio je baš Dankan i upravo sa njim je Lumpito, kako ga je Pikaso zvao, 19. aprila 1957. stigao iz Rima u slikarevu vilu “La Kalifornija”, na jugu Francuske, blizu Kana. Lump je bio tromesečno štene, a Dankan ga je dobio od porodice u Štutgartu, da pravi društvo njegovom avganistanskom hrtu Kublaj Kanu. Hrt je, međutim, štene tretirao kao igračku i kotrljao ga po stanu, pa se Dankan nije usudio da ih ostavi zajedno, već ga je poveo na put. Pikasa je već slikao godinu pre toga, sprijateljili su se i došao mu je u posetu i da uradi neke nove portrete.
Čim su stigli do vile, mali jazavičar je izleteo iz kola, počeo da njuška baštu, trči u krug oko vile i na kraju je ušetao unutra i – izabrao Pikasa. Bila je to ljubav na prvi pogled. Psić je sa simpatijama poneo ime Lump, odnosno hulja, na nemačkom.
Dankan je ostao neko vreme tu. I dalje mu je bio potreban odmor posle korejskog rata, koji se završio četiri godine ranije. Načinio je na hiljade fotografija Pikasa, Žaklin i dece Kloda i Palome (sa prethodnom ljubavnicom Fransoa Žilo). Lump se često pojavljivao na ovim fotografijama. Na mnogima se vidi kako jurca po kući, leži ispod stola za vreme obeda ili kao beba u Pikasovom krilu, dok ga ovaj ljuljuška,
Iako je imao i druge pse, koze, sove, i voleo je da bude okružen životinjama, Pikaso se nikada nije toliko vezao za nekog kao za Lumpa. U tom trenutku, uz jazavičara u domaćinstvu su živeli bokser Jan i koza Esmeralda, ali jedino je Lumpito imao punu slobodu. Pikaso ga je hranio iz ruke i dopuštao mu da spava na njegovom krevetu. Dankan je verovao da ga Pikaso toliko voli jer su suštinski obojica bili usamljenici: “Bili su sposobni za veliku toplinu, ali su ipak živeli u sopstvenim unutrašnjim svetovima. Pikaso je često govorio da Lump nije ni pas ni čovek, već nešto treće”, svedočio je Dankan.
Slikar je voleo da radi u osami, ali je dozvoljavao Dankanu da bude prisutan, a najčešće i Lumpu. Ovaj bi, ipak, povremeno zahtevao pažnju, unoseći kamen i insistirajući da ga slikar izbaci ne bi li ga jurio.
Lump je bio nemi svedok i mnogih scena koje je Dankan ovekovečio. Recimo, kada je Pikaso zabavljao decu noseći grotesknu masku koju je sam napravio, ili kada je ugostio na ručku Iva Montana i Simon Sinjore. Takođe, kada su se sa njim igrali Klod i Paloma u studiju. Po svemu sudeći, bila je to idilična godina i za jazavičara i za decu.
U međuvremenu, slikarski genije upao je u nesporazum sa njihovom majkom Franso Žilo oko prava da sin i kći nose njegovo prezime, pa je počeo da se distancira. Na kraju je, 1963. godine, neposredno pre nego je Žilo objavila memoare “Život sa Pikasom”, prestao bilo kakav kontakt slikara i mališana. Tada se promenio i Lumpov život.
Posle šest zajedničkih godina, jazavčar je završio kod veterinara u Kanu zbog problema s kičmom, čestih kod ove rase. Izgubio je osećaj u zadnjim nogama. Kada je čuo loše vesti, Dankan je pohitao u Kan i pronašao psića kod veterinara. Izgledao je dosta loše, bio je mršav i bolno se vukao ka njemu. Pošto mu je rečeno da, navodno, nema pomoći, Dankan ga je brzo pokupio i poveo specijalisti u Štutgart. Nije se predao i borba je urodila plodom. Posle godinu dana Lump je ozdravio i počeo da živi ponovo sa Dankanom i njegovom porodicom u Rimu. Nije bio sasvim zdrav, ali je imao pristojan život još celu deceniju.
Zanimljivo je da su Lump, rođen 1956, i Pikaso, rođen 1881, umrli iste godine – 1973. Deset dana jedan posle drugoga. Dankan je do kraja tvrdio da je Pikaso jako voleo Lumpa, da ga nije zanemarivao i da nije kriv za loše stanje u kom se jazavičar našao zbog neadekvatnog lečenja.
Inače, naslov knjige “Lump: Pas koji je pojeo Pikasa” inspirisan je događajem kada je Pikaso za Lumpa nacrtao zeca na donjoj strani kutije za keks, natopljene šećerom. Izrezao ga je, a pas je brzo zgrabio crtež (koji bi danas vredeo desetak hiljada evra) i – pojeo ga.
Osim Lumpita, na platnima najpoznatijeg kubiste našli su se i drugi psi, naročito tokom njegove plave faze, u kojoj je pokazao interes za sudbinu siromašnih, njihovu usamljenost i marginalizovanost. Iz tog perioda poznat je melanholični, gotovo poetski gvaš “Dečak sa psom”, na kom je plavim tonovima predstavljen mešanac inteligentnih očiju, naslonjen na dečaka koji ga miluje. Dečak je mršav i bled, obučen u bednu odeću. Uprkos tome, sa slike isijava beskrajna nežnost i ljubav koje jedno drugom daruju očito najbolji prijatelji – mališan i pas.