Šapa koja donosi novac - Pet Magazine
Pas:
Mačka:
srećna mačka
Od petmagazine.rs - 07/10/2021

Šapa koja donosi novac

Mit o japanskoj ‘’srećnoj mački’’ je eksploatisan na svim mestima gde se novac troši ili zarađuje, pa je nekadašnja čuvarka prirode postala alatka kapitala u celom svetu

Tekst: Petar Protić

U japanskom folkloru mačke imaju važnu ulogu saveznika i zaštitnika ljudi, a često im se pridaju i natprirodne moći poput one da mogu opčiniti čoveka. Kada su ljudi ruralnu sredinu zamenili urbanom, mačke su pošle zajedno sa njima zadržavajući svu zagonetnost prirode u sebi. Prema narodnim pričama, spasavale se ljude od sigurne smrti pa su počeli da ih povezuju sa srećom i blagostanjem. Danas nam, međutim, figure mačaka mašu iz šoping molova i banaka, barova i restorana, kancelarija i biznis centara. Mit o ‘’srećnoj mački’’ je eksploatisan na svim mestima gde se novac troši ili zarađuje, pa je nekadašnja čuvarka prirode postala alatka kapitala.

Japanska kultura je neobično zanimljiva i puna je mistične prošlosti. Priču o mačkama mogli bismo započeti od mačke bakeneko kojoj su, u japanskoj mitologiji, pripisivane natprirodne moći. Na to su navodile mačije zenice koje tokom dana menjaju svoj oblik u zavisnosti od količine svetlosti, efekat elektriciteta koji povremeno nastaje kada se miluje njihovo krzno, način na koji hodaju bez ispuštanja zvuka i način na koji ponekad ližu krv. Bakeneko je važila, istovremeno, za blago i divlje stvorenje. S jedne strane toplo i umiljato, a sa druge neraskidivo povezano sa svetom divljine, pre svega zbog oštrih kandži, zuba, brzine, okretnosti i činjenice da su najaktivnije tokom noći.

Brojne priče su ispredane o mačkama, a često su povezivane sa lisicama i zmijama, pre svega na osnovu njihove izuzetne upornosti. Međutim, iako su mačke zadržale dosta ”divljeg” i mističnog, one su isto tako privržene svetu koji je civilizovan. Veruje se da su mačke pratile ljude koji su se postepeno odvajali od divljine i prirode, stvarajući gradove. Mačke su bile tu, pored nas. U svim tokovima razvoja – živele su zajedno sa ljudima koji su stvarali moderne svetove. A pri tom su zadržavale svoju divlju suštinu.

Zato nećemo pogrešiti ako kažemo da je bakeneko svojevrsno čudo koje egzistira između prirode i civilizacije, kroz vekove, pa za nju važi da je prava ‘’čuvarka prirode’’. Kao takve, mačke su uvek zadobijale veliko poštovanje, pridavan im je značaj u japanskim narodnim pričama koje su se prenosile sa kolena na koleno. Razna sujeverja bila su vezana upravo za njih: verovalo se da mačke sa dugim repovima mogu opčiniti ljude. Ali onda su se stvari promenile…

POREKLO “SREĆNE MAČKE“

U 17. veku došlo je do promene paradigme u shvatanju simbola mačke i prvi put se susrećemo sa idejom o ‘’srećnoj mački’’. Brojne legende su tu da ovu priču objasne. Jedna od njih je priča o bogatom čoveku koji se sklonio od oluje pod drvetom blizu hrama, gde je primetio mačku koja ga mami da uđe u hram. Ubrzo nakon toga, grom je spalio drvo pod kojim je prethodno bio, pa je je ovaj imućni čovek odlučio da se mački oduži, jer mu je spasila život. Otkupio je taj hram, a pored njega je podignuta prva statua mačke – nalik srećnoj mački koja čoveka mami svojom šapom. Ili njome maše.

Još jedna od legendi odnosi se na staricu iz Tokija koja je bila primorana da svoju mačku proda zbog ekstremnog siromaštva u kojem se nalazila. Ubrzo nakon toga, mačka joj se pojavila u snu i uputila je da napravi kip mačke u glini. Starica je to učinila i obogatila se od prodaje mačijih, glinenih reprodukcija. Ovakvih mitova ima dosta, a oni upućuju na to da mačka donosi spas, blagostanje i materijalnu sreću.

Ovaj tip mačije figure naziva se maneki-neko. Vremenom je to postala neka vrsta amajlije za koju se veruje da će, njenom vlasniku, doneti sreću. Figurica prikazuje mačku koja sedi i koja mami uspravnom šapom. Maneki-neko doslovno se prevodi kao „mačka koja mami“. Iako je njeno poreklo japansko, ponekad se naziva i kineska srećna mačka – zbog svoje popularnosti među kineskim trgovcima.

Internacionalizicijom ovog simbola na zapadu, figura srećne mačke naziva se još i ‘’lucky cat’’, ‘’fortune cat’’, ‘’money cat’’ i ‘’wellcoming cat’’. U mnogim kapitalističkim društvima simbol je odmah prihvaćen, pa više nije neobično da brojni objekti u Parizu, Njujorku ili Londonu (baš kao što je to slučaj u Tokiju i drugim gradovima Japana) na ulaznim vratima imaju po jednu maneki-neko. Najčešće se pojavljuju u prodavnicama, restoranima i raznim poslovnim objektima koji su direktno povezani sa zaradom. Čak i onda kada se prodaje kao suvenir, to znači da ona neće postati samo kućni ukras već i amajlija budućeg materijalnog blagostanja.

SIMBOLIKA ŠAPE

Po pravilu, svaki dizajn ‘’lucky cat’ -a ima barem jednu podignutu šapu. U tehnološki savremenijim verzijama, šapa je dizajnirana tako da maše napred-nazad pomoću električnog motora. A značenje podignutih šapa je višestruko. Smatra se da srećna mačka sa podignutom desnom šapom poziva na bogatstvo i sreću, dok podignuta leva šapa pozdravlja kupce ili ljude. ‘’Lucky cat’’ sa obe podignute šape poziva na zaštitu kuće ili posla.

Leva šapa je, često, vezana i za ‘’noćne poslove’’ kakve su kuće za gejše, pa mahanje u tom smislu znači poziv na sasvim druge stvari. Još nešto je zanimljivo: smatra se da što je šapa mačke viša, sa veće udaljenosti će doći sreća.

POTROŠAČKI KULT

Brojne su razlike između maneki-neko i, izvorne, bakeneko mačke u Japanu. A, verovatno, najznačajnija razlika je u tome što je mačka bakeneko bila vezana za spiritualnu kulturu i tradiciju, dok je maneki-neko vezana za materijalne stvari: njen mit uspešno deluje i na polju porodične ekonomije, a uspeva da isprati i tokove globalnog kapitalizma.

Pa, ipak, da li je samo dobro upakovana priča; mit koji će nekoga učiniti bogatim? Objekti koji znače profit, zaradu i potrošnju uspešno eksploatišu jedan simbol iz japanske kulture koji, kada se malo bolje analizira, nikako nije simbol potrošnje. Maneki-neko mačka je, čini se, svedena na simbol bogatstva pri čemu je čitava prethodna tradicija izvučena iz konteksta. A pojava i status mačke u japanskoj kulturi svakako se ne može se svesti na samo jednu dimenziju – dimenziju potrošnje. Ako se udubimo u tajnu japanske kulture shvatićemo da put do blagostanja nije tako brz i lak, a da mačke i nisu baš tako srećne i neprirodne.

Ostaje barem nekoliko pitanja koja se namaću, dok nam srećna mačka odmahuje napred-nazad. Da li je ta mačka zasita srećna i o kakvoj sreći je reč. Hoće li kupac zasita postati bogat ili će biti eksploatisan?

Da li je srećna mačka koja nas krišom gleda dok prislanjamo svoje bankovne kartice, samo mamac za ulazak u jedan veliki, zlatni kavez?

Related Posts