Mačke su najgledaniji sadržaj na internetu i tu poziciju u skorije vreme neće podeliti ni sa kim. Prednjače kad je reč o video-klipovima i memovima – smešnim slikama s još smešnijim porukama. Zbog toga su nedavno mace proglašene neformalnim maskotama interneta.
Izvor: magazin Mačka, Foto: Shutterstock
S više od dva miliona snimaka na jutjubu, mačke su jedne od najpretraživanijih i najpopularnijih pojmova na internetu.
Kad tome pridodamo podatak da su snimci maca na jutjubu pregledani više od 26 milijardi puta – to ih čini ubedljivo najpopularnijom kategorijom na celom internetu..
Prema podacima iz dokumentarca televizije BBC koja se podrobno pozabavila ovim mačjim fenomenom, sve je počelo početkom devedesetih godina kad su najpre korisnici interneta delili putem mejla fotografije svojih maca ljubimica. I tako je bilo sve do prvih dana sajta jutjub 2005. godine, kada je jedan od prvih okačenih snimaka bio upravo snimak mačke, i to mezimca jednog od osnivača ovog sajta Stiva Čena.
Snimak je nosio naziv Pidžama i na video-klipu vidimo kako njegova mačka juri konopac. To je prvi video o mačkama ikada okačen na jutjub. Ipak, tek godinu dana kasnije, snimci mačaka postaju viralni i to onaj po nazivu „Puppy vs Cat“ koji ima više od 16 miliona pregleda!
Godine 2007. pokrenut je veb sajt I Can Has Cheezburger? s fotografijama smešnih maca koji je ubrzo postao planetarno popularan, pa je transformisan u platformu za postovanje fotografija mezimaca širom sveta. Iz ovog sajta nastali su i čuveni memovi s mačkama.
Danas ovaj sajt mesečno ima više od 100 miliona pregleda i potpuno je transformisao način govora i razmene poruka na internetu.
I sve su to egzaktni i merljivi podaci koji pokazuju da su mace vladari interneta, ali ne možemo a da se ne zapitamo – zašto baš mačke?
Zbog čega su baš ovi ljubimci toliko popularni, a ne na primer psi koji se inače kao pojam znatno češće pretražuju na internetu, ali mnogo je manje sadržaja u kojima su glavni akteri.
U naučnim studijama rađenim u prethodnih nekoliko godina, istraživači su utvrdili da gledanje video-klipova s mačkama umnogome podiže raspoloženje.
Jedna od najvećih studija koju su sproveli istraživači s američkog Indijana univerziteta, koja je obuhvatila 7.000 ljudi, pokazala je da su nakon gledanja snimaka maca ispitanici bili znatno manje anksiozni ili tužni.
Prema rečima psihologa Sanje Dutine, mačke su uz pse najpopularnije domaće životinje, tako da ne čudi da se ova fascinacija prenela ili možda „iskoristila“ i na internetu.
– Za početak da se pozovemo na kawaii fenomen, iliti ljudsku opsesiju svime što je slatko, a mace bi svakako spadale u tu kategoriju. Kao i bebe, mačka poseduje određene infantilne karakteristike – okrugle, sitne oči, veliku glavu, mali nos, mjauk koji liči na bebeće zvukove, što sve pokreće naš urođeni instinkt za zaštitom i negovanjem.
Konrad Lorenc, čuveni biolog i zoolog, tvrdio je da ovaj protektivni odgovor u nama može pokrenuti bilo šta što liči na bebu makar zadovoljavalo samo minimalne karakteristike. Iz istog razloga nas privlače i mačke, i u nama bude potrebu da odgovorimo na njihove potrebe ili da se bar raznežimo ili nasmejemo kad ih ugledamo – kaže naša sagovornica.
Kako objašnjava, može biti i da su snimci s mačkama svojevrstan ventil i odbrana od stresnog i brzog stila života.
– Prema Zilamonovoj teoriji upravljanja raspoloženjem, ljudi biraju onaj sadržaj koji čini ili da se osećaju bolje, tj. da prizovu i vrate pozitivno raspoloženje, ili da održe već prisutno dobro raspoloženje. Gledanje smešnih klipova s mačkama „diže“ naše raspoloženje isto koliko i ciljano biranje određene muzike ili filmova kako bismo odagnali negativne emocije.
Istraživanja pokazuju da gledanje snimaka mačaka umanjuje stres, čini nas srećnijim i energičnijim, što donekle i potvrđuje ovu teoriju. Mačke s interneta su nam kao lako dostupna i besplatna antistres terapija – naglašava Sanja Dutina.
Međutim, kawaii ne samo da nas čini srećnijima već pozitivno utiče i na naše ponašanje.
– Japanski istraživači su pomoću tri eksperimenta merili uticaj posmatranja slika mačića na postignuće u zadacima pažnje i sofisticiranih, preciznih pokreta. Pokazalo se da mačke poboljšavaju našu pažnju ali i kontrolu motornih akcija – postajemo nežniji i precizniji – objašnjava naša sagovornica.
Prema rečima psihologa Sanje Dutine, fascinacija mačjim klipovima sigurno se krije i u njihovom specifičnom ponašanju koje snimci savršeno „hvataju“.
– Mačku zamišljamo kao samostalnu i jaku osobu, manipulativnu, sebičnu, dominantnu, s potpunom kontrolom nad svojim životom, koja radi ono što hoće ne vodeći računa o posledicama, i samim tim su nam intrigantnije za posmatranje. Teže ih razumemo ili su pak pogodnije za neobične klipove. Upravo to je zanimljiv sadržaj – činjenica koliko su neizainteresovane za ljudski svet čak i kad u njih uperimo kameru.
Nemaju nikakvu potrebu da nas impresioniraju, ne trude se a zato i uspevaju. I inače u životu, privlačne su nam stvari označene kao „zabranjeno voće“ i mnogo više vrednujemo ono do čega teže dođemo. Kao što devojke vole „loše momke“, mačke su nam privlačne jer njihovu pažnju i privrženost nije lako osvojiti – naglašava naša sagovornica.
Psiholog Prvoslav Plavšić ovaj fenomen objašnjava nam i činjenicom koliko se kroz epohe menjao odnos čoveka i životinje.
– Čovek je odgovoran ne samo za svoj nego isto toliko i za opstanak svih živih vrsta na planeti. On se u davnini nije osvrtao na to, ali danas je postalo jasno – naša vrsta ne samo da nema pravo nego nije ni u njenom interesu da potiskuje ili desetkuje druge vrste. Naš lukavi predak je postepeno shvatio da mu mnoge životinje mogu pomoći ako ih pripitomi i neguje. Tu veličanstvenu ulogu odigrao je najpre konj, mahom zauzdan, a onda i ostali: pas, perad, „rogata marva“…
Mačka nije imala takvu, korisnu ulogu, ali je uspela da se približi čoveku možda i više od svih drugih. Tako su životinje postali ljubimci, ali oni više nisu mogli bez čoveka, a sve se više ispostavlja – ni čovek bez njih. On ih hrani, neguje i voli, a oni mu uzvraćaju na mnogo načina. Kad je reč o psu i mački, međusobno veoma različitim bićima, oni postepeno ulaze ne samo u kuću i u krevet, nego i u psihu njihovog ljubitelja – objašnjava Plavšić.
Želja da se voli i brine
Prema njegovim rečima, svaki ljubitelj psa ili mačke ima svoje, navodno specifično, objašnjenje otkud toliki ljubav i povezanost.
– Dva su tipična ishodišta. Prvo, čovek polazi od sebe, ili svoje porodice, izražavajući želju da nekoga (još) voli, da se brine o njemu, da ljubimac bude uz njega, uzvraća ljubav, ublažava neki bol ili osećaj usamljenosti, donosi radost. Drugo, polazimo od osobenosti samog ljubimca, koji se po oceni ljubitelja izdvaja od ostalih: veoma je lep, dobar, mio, poslušan, nestašan, smešan, druželjubiv…
Čoveku toliko znače, toliko ih „zrače“, toliko zamenjuju druge socijalne pa i emotivne kontakte. Mačka je kao stvorena za to. Lepa i umiljata, bliska ali svojeglava, tiha ili glasna, krotka ili ljutita, blaga ili opasna. Da nema tih stvarnosnih epiteta, interpretiranih individualno, ne bi ni mačke bile ono što jesu.
Ali, one same su toliko međusobno različite da čovek ima prilike ne samo da ih bira po izgledu i karakteru, nego i po onim crtama koje i sam zapaža i koje mu odgovaraju – kaže Plavšić.
Potreba za lepim
Posmatrajući „porodice mačaka“ u nekoliko beogradskih kuća naš sagovornik je, kako kaže, postepeno shvatao da samo pravi ljubitelji zapažaju i podržavaju osobenosti, hijerarhiju i međuodnose mačje skupine.
– Reći „ja volim mačke a one vole mene“, i obrnuto, nije više jedina esencijalna izjava jer dolaze na red i druge nazovimo ih egzistencijalne. Tu su briga, dobrobit, čak misija, oslobađanje ili iskupljenje… a u nekim slučajevima i profesija i posao. Ono „šic“ sve je teže izgovoriti, a ono „mic“ očekuje su kultivisanim sredinama…
Ljubitelji, osim toga, imaju šansu da se „nose“ sa svojim okruženjem jer ono ih nekada razume a neretko i osuđuje. Mačke su veoma atraktivne, dopadljive životinje i njihov ljubitelj zadovoljava potrebu za lepim, estetskim fantazijama i doživljajem – zaključuje naš sagovornik.
Razumeli mi koji to psihološki mehanizmi nas tako magnetski privlače mačkama ili ne, one suvereno vladaju internetom i nema izgleda da će se to u skorije vreme promeniti. A i zašto bi? Najbolje je slediti onu čuvenu – ako ne možeš da ih pobediš, pridruži im se. I zato, kad osetite pad energije ili raspoloženja, pustite na jutjubu neki smešan mačji video i popravite sebi raspoloženje. Ne košta puno, a mnogo vredi. I nauka je to dokazala.
Zahvaljujući vrtoglavoj internet popularnosti mnoge mačke zaradile su milione dolara.
Prva među njima je najmrzovoljnija mačka na svetu Grumpy cat, koja je postala i glavni glumac na filmu, a šerovi popularnih memova i gifova s njenim likom i danas se broje milionima.
Ova maca pojavila se i na naslovnoj strani Vol Strit žurnala i Njujork magazina, ima svoju voštanu figuru u muzeju Madam Tiso u San Francisku, a njenu stranicu na fejsbuku prati gotovo devet miliona ljudi.
Milioner je postala i maca Lil’ Bub koja je zahvaljujući neobičnom izgledu uspela da stane na čelo dobrotvorne organizacije za pomoć napuštenim životinjama i zahvaljujući velikoj popularnosti nedavno prikupi čak 130 hiljada funti.
Svi ste čuli i za macu Maru, jer može da stane u gotovo sve – od najmanje kutije, do tegle i vaze. Svaki video-snimak mace Maru u proseku pogleda oko 800.000 ljudi.