Istezanje je ultimativni hedonizam

0
2345

Od mačaka možemo da naučimo kako da uživamo, kako da se opustimo i kako da udovoljavamo isključivo sebi. Istezanje je najbolji način za to jer razbuđuje, pospešuje izbacivanje toksina, hrani mozak i ubrzava cirkulaciju

 

Izvor: magazin Mačka, Foto: Shutterstock

Kada bi postojala olimpijska disciplina istezanje, nema sumnje da bi mačke uvek osvajale zlatnu medalju. Osim što uživaju u spavanju, maženju i dobrom zalogaju, protezanje i istezanje čine dobar deo dana svake mačke. A u čemu je tajna?

Naučnici s Kraljevskog veterinarskog koledža u Londonu nedavno su objavili rezultate svoje studije i otkrili da se mace protežu iz potpuno istih razloga kao i ljudi – to je dobar osećaj, a ujedno i podstiče cirkulaciju.

Mesečarenje

– Mačke tokom dana u snu provedu dvostruko više vremena nego ljudi. Dok spavamo, naš mozak „parališe” najveći deo mišića u telu kako, između ostalog, ne bismo oponašali svoje snove (ustajali, trčali, mahali rukama…). Isto se dešava i kod mačaka, i ovaj mehanizam ih sprečava da „mesečare”– objašnjava Endru Kaf, istraživač koji se bavi anatomijom na Kraljevskom veterinarskom koledžu u Londonu.

Pokretljivost

Čim se mačka probudi, istezanje počinje. Nakon određenog perioda neaktivnosti (leškarenja ili spavanja) mačka isteže svoje mišiće kako bi bili oni pokretljiviji.

–Dok spava ili opušteno leškari, mački se snižava krvni pritisak, baš kao i ljudima. Istezanje pomaže da se ubrza krvotok, a samim tim i povisi krvni pritisak. Dok se istežemo (i ljudi i mačke), aktiviramo sve mišiće, krv brže cirkuliše i hrani mišiće i mozak. Istezanje nas razbuđuje i pomaže nam da sefokusiramo. Takođe, ova blagodetna aktivnost podstiče i izbacivanje iz tela toksina i drugih štetnih materija koje su se nakupile tokom perioda neaktivnosti – objasnio je nedavno Kaf.

Spavalice

A kako ovu mačju „disciplinu” objašnjavaju stručnjaci u našoj zemlji, pitali smo dr vet. med. Dunju Kovač.

  • Zašto se mačke toliko protežu? Zbog toga što mnogo vole da spavaju. Mačke mogu da spavaju između 12 i 16 sati dnevno, a to je relativno mnogo za većinu živih bića. Kao i kod ljudi, kada spavamo, naš mozak umrtvljuje većinu perifernih nervnih završetaka, znači – ruke i noge, tj. poprečno-prugastu muskulaturu, da bi sprečio ritanje, skakanje, ustajanje i šetnju u snu, da bi se telo odmorilo. Isto je i kod mačaka – kada spavaju, njihova muskulatura je opuštena i „paralizovana”.I sad, posmatrajte to spram sebe, kada se vi budite – da li vam prija protezanje u krevetu? Da! Da li i lekari preporučuju da prvo to uradimo kada se probudimo? Da! A to radimokako bismo ponovo pokrenuli umrtvljeni lokomotorni aparat, koji je bio zgrčen dok smo spavali, i da bismo prokrvili mišiće. Isto je i kod mačaka, s tim što one spavaju iduže od ljudi, pa zamislite koliko je više protezanja njima potrebno – objašnjava naša sagovornica.

Izbacivanje toksina

Osim što razbuđuje i pruža dobar osećaj, ova fizička aktivnost ima i brojne blagodeti po mačje zdravlje, naglašava naša sagovornica.

  • S ponovnim pokretanjem mišića i istezanjem dolazi do izbacivanja toksina i raznih nusprodukata duže neaktivnosti. Dok mačka spava, u njenim mišićima se nakupljaju mlečna kiselina i ugljen-dioksid – negativni produkti metabolizma, a protezanjem se poboljšava cirkulacija krvi i limfe, što u stvari dovodi do izbacivanja ovih toksina iz organizma.

Nasleđe iz divljine

Kao i mnoge druge, i ovu naviku naše kućne mace nasledile su od svojih divljih rođaka.

–Mačke su i dalje predatori, naše male divlje zverke. I dalje umeju da love, štaviše, dobri su lovci, koji za razlikuod pasa ne đubretare (mada ponekad ima i toga jer ipak žive u blizini ljudi). One će radije nešto uloviti i u slast ga pojesti. Kao i divlji predatori – velike mačke, naše mace spavaju tokom dana i aktivne su u sumrak, noću i u zoru. Dan prespavaju. Cilj istezanja, osim izbacivanja toksina iz organizma, jeste i pripremanje lokomotornog aparata za brzi beg ili borbu. Istezanje ima ulogu da mišiće u najkraćem mogućem roku prokrvi i pripremi za pokret. Mačke su izuzetno brze i agilne, imaju brze reflekse, a to je upravo posledica toga što su, kao što smo rekli, predatori i „uvek na oprezu” – ističe dr Kovač.

Ugledajmo se na mačke

Neretko se u medijima mogu pronaći saveti kako bi ljudi trebalo da se ugledaju na mačke i češće se protežu. Jedna od asana u jogi nosi ime mačke, a slične vežbe primenjuju se i u pilatesu.

  • Svakako, to je i nešto što lekari preporučuju. Kažu da nikada ne bi trebalo naglo ustati iz kreveta, već se prvo treba nekoliko minuta istezati, kako bismo„probudili” telo i pripremili ga za celodnevne napore – ističe Dunja Kovač.

Čvrst san

Prema rečima naše sagovornice, mačke imaju najzdraviji san od svih živih bića.

  • Jedino one mogu toliko da se opuste dok spavaju da sveduaktivnost organizma na minimum. Mi ljudi to ne možemo zbog našeg složenog mozga, koji je „najsavršenija mašina” koja non-stop radi, pa čak i u REM fazi sna. On konstantno troši mnogo energije i zahteva dosta krvi za napajanje, te zbog toga mi ljudi nikada ne možemo da se potpuno opustimo u snu. Zato toliko i sanjamo, jer mi i u snu imamo punu moždanu aktivnost. Mačke taj problem nemaju, i zato im uglavnom zavidimo kada ih vidimo kako spokojno i mirno spavaju. Od mačaka možemo da naučimo kako da uživamo, kako da se opustimo i da udovoljavamo isključivo sebi, jer su mačke ultimativni hedonisti – rade samo ono što one vole i to onda kad one hoće – ističe dr Kovač.

Najvažnije uloge istezanja

Kako kaže dr vet. med. Dunja Kovač, istezanje ima četiri glavne uloge, odnosno značenja. A to su:

  • Priprema tela za borbu – prokrvljivanje mišića za „fight or flight response” (borba ili beg)
  • Opuštanje i izbacivanje toksina iz organizma
  • Govor tela mačke, koji vlasniku poručuje da ona ima poverenja u njega. To je neka vrsta prijateljskog pozdrava i znak da mačka u svom vlasniku vidi prijatelja, jer ona tada često pokaže i stomak uz zadovoljno zevanje
  • Jednostavno – to toliko prija!

Pesimisti

Prema rečima američkih bihejviorista, mačke su paranoični pesimisti. Jasno, ovaj opis ima šaljivu notu, ali svi znamo da su mačke uvek na oprezu i spremne da odgovore na potencijalnu opasnost. Istezanje im pomaže da se relaksiraju i pripreme za eventualnu borbu ili bežanje, a mnoge anksiozne mačke protezaće se više i češće nego što je uobičajeno kako bi se umirile.

Predenje i oglašavanje

Mačje istezanje gotovo uvek je praćeno zevanjem, predenjem i ispuštanjem različitih zvukova olakšanja i užitka. Mačka u teranju, spremna za parenje, protezaće se umilno i trljati glavom o ljude, mužjaka ili nameštaj kako bi obznanila da je spremna da bude majka.

Dobrobiti „mačje vežbe”

Ne morate biti pasionirani ljubitelj joge, ali s vremena na vreme praktikujte „mačju vežbu”, jer ona:

  • Ojačava i prokrvljuje mišiće vrata, ramena i donjeg dela leđa
  • Čini celu kičmu gipkijom
  • Povećava snagu i fleksibilnost zglobova
  • Ublažava menstrualne tegobe
  • Masira unutrašnje organe
  • Otklanja nadutost i probleme s varenjem
  • Opušta i oslobađa od stresa

Položaj mačke

Ova asana u jogi, kako se ističe, odlično utiče na fizičko ali i na mentalno zdravlje i emocije, jer umirujei donosi unutrašnju ravnotežu. Prema rečima praktičara, osnovna svrha ovog položaja jeste otvaranje svih napetih i blokiranih delova tela i ispravljanje iskrivljenih struktura u području kičmenog stuba. Ova asana se izvodi na kolenima i dlanovima – ruke su ispravljene, vertikalne i paralelne, kao i potkolenice. Trebalo bi da položaj kičme podseća na sedlo, a potom sezapočinjeistezanje leđa. Prvo se podižeglava i otvaragrudni koš, zatim se udahne, a onda se spusti glava, s pogledom usmerenim ka pupku. Izviju seleđa (poput mačke) i – izdahnese. Prilikom udisaja, leđa i stomak se spuštaju ka podu, glava i sedalni deo se podižu. Pogled se usmerava što više ka gore da bi se istegao grudni koš. Najbolje je vežbu ponoviti od tri do pet puta.

 

POSTAVI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here