Paw patrol

„Patrolne šape” – najpopularniji crtać na svetu

„Šape” ovog leta slave četvrti rođendan bez nagoveštaja da će uskoro posustati

 

 

 

Izvor: magazin Pas

Odmah na početku da priznam, nikad nisam uspeo da odgledam neku epizodu „Patrolnih šapa” od početka do kraja. I da se razumemo – to uopšte nije loša stvar. Naprotiv. Sva deca u mom okruženju oduševljena su i potpuno fascinirana serijom o čoporu neodoljivih štenaca koji iz epizode u epizodu (uspešno) izvode različite spasilačke akcije.

Objašnjenje za ovu situaciju sasvim je jednostavno i očigledno – reč je o crtaću koji je napravljen isključivo za mališane, i koji čak ni izdaleka ne pokušava da koketira s ukusom odraslih, kao što je to slučaj s „Piksarovim” delima ili sa serijama zasnovanim na bizarnom i apsurdnom humoru poput „Sunđer Boba”.

U jednoj TV kritici, opisujući „Patrolne šape” kao trenutno najveći dečji šou na televiziji, autor je pametno primetio da postoje dve vrste crtaća – oni za koje znaju i odrasli bez dece i one koji su zaista za decu. „Šape” definitivno pripadaju drugoj vrsti i verovatno zbog toga ovog leta slave četvrti rođendan bez nagoveštaja da će uskoro posustati.

Pristup autora serije koji su odlučili da se okrenu isključivo deci verovatno je i razlog što od (zajedljivih) odraslih često stižu primede na ovaj šou. Jedna od najapsurdnijih zamerki jeste ona da u ovom crtaću odrasli gotovo ispadnu – idioti (kao da u stvarnosti nije tako, rekao bi cinik). Naravno, na talonu su se našle i zamerke na račun stereotipnog prikazivanja jedinog ženskog glavnog lika – Skaj – jer ona, zamislite, vozi roze helikopter.

Paw Patrol

Naravno, crtać je, kao i većina sličnih, komericijalozovan do krajnjih granica. Igračke napravljene po likovima koji su već u startu nacrtani tako da više liče na plišane kuce nego na stvarne štence, prodaju se na tone, posebno pred praznike. Njihovi likovi mogu se naći na svemu – od svezaka i ranaca do trotineta.

Kritičari seriji zameraju i šablonske zaplete koji se manje-više uvek odvijaju po istom receptu – štenci se igraju naokolo i uživaju, onda se desi nešto što im privuče pažnju, dečak Rajder ih potom pozove, saopšti im misiju, a onda oni reše zbrku i postave stvari na svoje mesto.

Pored jednostavnog zapleta i pamtljivih fraza i uzrečica koje junaci koriste, šou obiluje i prikazima korišćenja savremenih tehnologija. Junaci uglavnom komuniciraju preko naprava nalik na smartfone, što su mnogi roditelji zamerili. Producenti serije, međutim, tvrde da nije reč o nameri da se deci reklamiraju i nameću mobilni telefoni, već o želji da se radnja smesti u savremeno društvo, za razliku od mnogih drugih televizijski programa za decu koji često izgledaju kao da se dešavaju u prošlom veku.

U prilog onima koji uživaju u „Šapama” idu tvrdnje nekih roditelja da je serija primerena deci i zbog nenametljivog vizuelnog stila, bez napadnih efekata, boja, rezova i buke karakterističnih za neke druge programe. Na sličan način, roditelji cene i jednostavnost poruka koje „Šape” šalju. Bez cinizma i ironije, simpatični štenci našu decu jednostavno uče tome da treba ceniti prijateljstvo i pomagati drugima u nevolji.

Sve ovo neće vam pružiti odgovor na pitanje zašto su svi klinci poludeli za „Šapama” i odjednom počeli da traže plišane i druge igračke s likovima štenaca. Zapravo, takvog odgovora i nema, osim onog s početka teksta. Jednostavno, serija je namenjena njima, ne vama.

USPEH UPRKOS KRITIKAMA

„Šape” su nastale u Kanadi i premijerno su emitovane 2013. godine. Glavni lik je dečak Rajder koji predvodi čopor spasilačkih pasa pod nazivom „Patrolne šape”. Svaki pas ima specifične veštine zasnovane na određenoj profesiji poput vatrogasaca ili policajaca. Iako su producenti u početku bili uzdržani prema ideji, serija je ipak snimljena i od starta je postala hit. Postala je osnova za medijsku franšizu u okviru koje se prodaju igračke u ukupnoj vrednosti koja se meri milionima dolara godišnje. Uspehu serije nisu naškodile ni ne tako sjajne kritike.

 

 




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *